Kjøpsvilkår LOKAL

Kjøpene i appen er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av følgende salgsbetingelser, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. Butikkens egne vilkår er gjeldende for produktene som selges. Følgende vilkår er generelle vilkår og er gjeldende i tilfeller der butikkene selv ikke har egne vilkår for netthandel.

2. Om LOKAL

Hensikten med LOKAL-Appen er å tilby en digital handelsplattform som støtter lokale butikker, service og tjenestetilbydere i Gjøvik. Under Covid-19 tiltakene har mange virksomheter opplevd utfordringer med å nå frem til forbruker – denne appen hjelper her direkte ved å integrere utstillingsvindu, bestilling og hjemlevering i en og samme løsning. Kundene kan handle direkte i appen og få varene sendt hjem trygt og effektivt. 

Ved å gå inn med brukerkontoen sin i LOKAL-appen kan butikken enkelt legge til en pris på varen som er lagt inn via Instagram og samtidig tilrettelegge for at kunden med et klikk, kjøper varen via VIPPS sin betalingsløsning.

I tillegg kan butikken også enkelt legge inn sitt eget varelager i appen, slik at kunden kan få tilgang til varer via shop-delen av appen (ikon lengst nede til høyre i appen). Her blir varen sortert i kategorier og blir søkbar for kunden. Les mer om LOKAL-appen her: https://www.byenvargjovik.no/post/lokal-din-app-for-økt-nettsalg.

Butikkene som bruker appen til å selge produkter er selv ansvarlige for sine produkter, varelager, eventuelle returer og reklamasjoner. Byen Vår Gjøvik, orgnr 994 918 125 har overordnet ansvar for appen. Byen Vår Gjøvik skal være et fellesskap som sørger for at ulike aktører møtes for sammen å skape utvikling og vekst for Gjøvik. Mer info om organisasjon finnes her:  https://www.byenvargjovik.no/

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt kjøpsavtale inngås. Betaling i appen skjer med Vipps og er gebyrfritt.

Slik betaler du med Vipps:

Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse.
Velg betaling med Vipps. Tast inn ditt telefon nr (8 siffer), gå deretter inn i Vipps appen hvor du får tilsendt en forespørsel om betaling som deretter må godkjennes med din personlige Vipps kode (4 siffer).

Beløpet reserveres på din konto umiddelbart etter bestilling, og vil deretter ikke være tilgjengelig på ditt betalingskort registrert i Vipps før reservasjonen evt. blir utløst. Reservasjonen vil ikke trekkes fra ditt betalingskort før bestillingen er behandlet hos butikken, og vil utløses igjen dersom bestillingen din blir avslått. Dersom kun deler av bestillingen din kan leveres vil det kun trekkes penger for de varene som kan leveres til deg, og det resterende av reservasjonen vil igjen bli utløst og disponibelt på din konto.

5. Levering

Kjøpte produkter i LOKAL-appen kan  hentes i butikken som er ansvarlig for produktet. Periodevis vil det også tilbys hjemlevering. Alle varer i appen er på lager, med mindre noe annet er oppgitt.

 

Alle som kjøper varer vi LOKAL-appen kan få varene kjørt ut gratis frem til 30. desember 2020. Dette er et tilbud KUN til de kunder som kjøper- og butikker som selger varene sine via LOKAL. Varene blir kjørt ut hver mandag, onsdag og fredag.  Alle leveringsfrister er veiledende, og avvik kan forekomme. Dersom sendingen din blir forsinket, eller borte, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg slik at du mottar denne så raskt som mulig.

 

Dersom du mot formodning ikke skulle ha mottatt bestillingen din innen 10 virkedager etter at den er bestilt, ber vi deg ta kontakt direkte med butikken du har handlet hos.

 

Du er selv ansvarlig for at kunde- og leveringsopplysningene du har oppgitt er korrekte, og vi anbefaler at du alltid kontrollerer disse etter gjennomført bestilling. Dersom du skulle oppdage feil i opplysningene dine ber vi om at du kontakter butikken hvor varen er kjøpt direkte. 

 

 

6. Retur og Angrerett

Butikkene som benytter LOKAL-appen til å selge sine produkter står selv ansvarlige for returer. 

Som kunde har du alltid 14 dagers ubegrenset angre- og returrett, som gjelder fra den dagen du har fått varen. Dersom du ønsker å benytte deg av angreretten varen du har kjøpt, skal du melde fra innen 14 dager etter at varen er levert/hentet ut på utleveringsstedet. For å melde fra om en reklamasjon kan du kontakte butikken du har handlet fra basert på kontaktinformasjonen på butikkens informasjon-side i appen. 

 

7. Reklamasjon

Butikkene som benytter LOKAL-appen til å selge sine produkter står selv ansvarlige for reklamasjon. Eventuelle feil eller mangler ved produkter/varer levert fra en butikk, bestilt gjennom LOKAL-appen, skal oppgis innen 2 måneder etter du har oppdaget feilen. Det er din plikt å angi, og forklare, hvordan feilen eller mangelen viser seg. Dersom du oppdager en feil ved varen, skal du rette henvendelsen direkte til butikken du har handlet fra. Du kan som forbruker velge om varen skal repareres eller byttes. Unntaket til denne hovedregelen er hvis bytting er umulig eller vil medføre uforholdsmessige store omkostninger for butikken som har levert varen. For å melde fra om en reklamasjon kan du kontakte butikken du har handlet fra basert på kontaktinformasjonen på butikkens informasjon-side i appen.